مرحوم شيخ صدوق (رحمه الله) مشروح جريان قيام و علامات خاصه ي حضرت را به سند خود از حضرت امام محمد تقي جوادالائمه عليه السلام و او از آباء طاهرين خود از پيغمبر گرامي چنين نقل كرده است...
6 شرح چگونگي قيام حضرت ولي عصر
* ____________________________________________________________________________ *
* ____________________________________________________________________________ *
* ____________________________________________________________________________ *
مرحوم شيخ صدوق (رحمه الله) مشروح جريان قيام و علامات خاصه ي حضرت را به سند خود از حضرت امام محمد تقي جوادالائمه عليه السلام و او از آباء طاهرين خود از پيغمبر گرامي چنين نقل كرده است:
پاورقي
* ____________________________________________________________________________ *
* ____________________________________________________________________________ *
1- نورالانوار, نور هشتم, در بيان علامات ظهور, چاپ سال 1301 هجري قمري, كه شماره گذاري نشده و شماره ي صفحه ندارد
* ____________________________________________________________________________ *
* ____________________________________________________________________________ *
رسول خدا صلي الله عليه و آله در بيان اوصاف حضرت قائم عجل الله تعالي فرجه به ابي ابن كعب فرمود:
به راستي كه خداوند عزوجل, در صلب امام حسن عسكري عليه السلام نطفه اي تركيب نموده است پاك و پاكيزه و طيب و طاهر, كه هر مؤمني كه خداوند از او در خصوص دوستي و ولايت اهل بيت عليهم السلام پيمان گرفته باشد, از او راضي و خشنود است, و هر منكري كه از او دوري جويد به او كافر باشد.
او امامي است پاك, و پاكيزه, ستوده خصال و هدايت كننده كه به عدالت حكم مي كند و مردم را به عدل و دادگري فرمان مي دهد و در گفتارش خداي تعالي را تصديق مي كند و خداوند هم گفتار او را تصديق مي نمايد, و چون علائم ظهور و دلائل خروج, براي او ظاهر گردد از تهامه يعني: از سرزمين حجاز, خروج خواهد نمود.
براي او در طالقان گنج هائي ذخيره است كه نه از طلاست و نه از نقره, بلكه گروهي هستند از سواران شجاع و نيرومند كه به ساز و برگ كامل جنگي مجهزند, و مرداني هستند (نشانه دار) با اسم و رسم, معروف و مشهور و نام آور "
* ____________________________________________________________________________ *
* ____________________________________________________________________________ *
1 " كه خداوند آنها را از شهرهاي دور دست به شماره ي اصحاب (بدر) سيصد و سيزده تن به دور او جمع كند.
و با او نامه اي است مهر شده كه در آن نامه شماره ي اصحاب و يارانش, و نام و نسبشان و نام شهرهايشان, و شغل و كارشان و كنيه و صفاتشان و تمام خصوصياتشان ثبت و ضبط و نوشته شده است. آنان در هنگام جنگ و نبرد و مردانه به دشمن حمله مي برند و به پيش مي تازند و در فرمانبرداريش سخت و كوشا و جدي هستند.
ابي بن كعب عرضه داشت: يا رسول الله! دلائل و علامات ظهورش چيست؟ فرمود: يكي اينكه: پرچم و علمي دارد كه چون وقت ظهورش فرا رسد خود به خود باز مي شود و خداي تعالي آن را به سخن مي آورد و عرض مي كند:
(يا ولي الله اقتل أعداء الله)
پاورقي
* ____________________________________________________________________________ *
* ____________________________________________________________________________ *
1- عبارت متن عربي چنين است و له بالطالقان كنوز لا ذهب و لافضة الا خيول مطهمة و رجال مسومة . در ترجمه ي اين عبارت از نهاية ابن اثير, ماده (طهم و سوم) استفاده شده است
* ____________________________________________________________________________ *
* ____________________________________________________________________________ *
اي ولي خدا از پشت پرده به در آي و دشمنان خدا را به قتل برسان.
و او دو پرچم, و دو نشانه دارد. و له رايتان و علامتان . " 1 ".
و دوم اينكه: شمشيري دارد كه در غلاف است و چون هنگام ظهور حضرتش فرا رسد شمشير او از غلاف بيرون مي آيد و خداوند آن را به سخن مي آورد و صدا مي زند: (اخرج يا ولي الله فلا يحل لك أن تقعد عن أعداء الله)
اي ولي خدا, از پشت پرده ي غيبت بيرون بيا و قيام كن كه ديگر جاي درنگ نيست و براي تو روا نيست كه از دشمنان خدا دست برداري!!!
پس آن حضرت قيام مي نمايد و دشمنان خدا را در هر كجا كه بيابد به قتل مي رساند و حدود خداوند را جاري مي سازد و به حكم خداوند حكم مي فرمايد, و او خارج مي شود در حالي كه جبرئيل در طرف راستش و ميكائيل در طرف چپش و شعيب و صالح " 2 " جلودار و پيشرو لشكريان او باشند. و زود باش آنچه را كه به شما گفتم, مردم آن را به زبان آورند, هر چند بعد از زمانهاي طولاني باشد و أفوض أمري الي الله عزوجل ولو بعد حين .
اي ابي خوشا بحال كسي كه او را ديدار كند و زمانش را درك نمايد, و خوشا به حال كسي كه او را دوست بدارد و به او عقيده داشته باشد, خداوند آنها را از هلاكت نجات دهد به وسيله اقرار به او و به رسول خدا صلي الله عليه و آله و جميع امامان معصوم عليهم السلام بهشت را به رويشان بگشايد, و حكايت آنان در زمين مانند معصوم عليهم السلام بهشت را به رويشان بگشايد, و حكايت آنان در زمين مانند حكايت مشك است كه بويش پراكنده شود و هرگز تغيير نيابد, و مثل آنان در آسمان مانند ماه نوراني است كه هرگز خاموش نشود و تيره نگردد.
ابي گفت يا رسول الله! خداي تعالي حال اين امامان معصوم عليهم السلام را چگونه بيان فرموده است؟
پاورقي
* ____________________________________________________________________________ *
* ____________________________________________________________________________ *
1- در نسخه اصل, و همچنين بحار عبارت حديث چنين است (و له رايتان و علامتان) يعني: او دو پرچم و دو نشانه دارد, ولي ظاهرا اين جمله درست نباشد و صحيح آن و هما آيتان و علامتان است. يعني: اين دو چيز, دو نشانه, و دو علامت است, كه يكي خود به خود باز شدن پرچم باشد و ديگري سخن گفتن آن
* ____________________________________________________________________________ *
2- ظاهرا (شعيب و صالح) درست نباشد و صحيح آن شعيب بن صالح است زيرا چنانكه در آينده خواهيم گفت: مطابق برخي از روايات (شعيب بن صالح) نام رمزي فرمانده سپاه سيد حسني است كه پس از ظهور حضرت صاحب الامر عليه السلام سردار لشكر و پرچمدار آن حضرت خواهد بود
فرمود: به راستي كه خداوند عالم بر من دوازده مهر و دوازده صحيفه نازل فرموده كه نام و صفت هر امامي بر مهر و صحيفه اش مي باشد. " 1 ".
در كتاب نورالانوار فارسي نوشته شيخ علي اصغر بروجردي در قسمت نورهشتم در بيان علامات ظهور, در مورد پرچم آن حضرت چنين آورده است:
با آن حضرت سه علم مي باشد كه بر پوشه ي علم اول نوشته شده است
أليوم أكملت لكم دينكم و أتممت عليكم نعمتي و رضيت لكم الاسلام دينا " 2 ".
امروز دين شما را كامل نمودم و نعمت خود را براي شما تمام كردم و از براي شما راضي شدم كه اسلام دينتان باشد.
و بر پوشه ي علم دوم نوشته شده است:
يوفون بالنذر و يخافون يوما كان شره مستطيرا " 3 ".
آنها به نذر و پيمان خود وفا مي كنند و از روزي كه شدت و سختي آن همه ي اهل محشر را فرا مي گيرد ترس و واهمه دارند.
و بر پوشه ي علم سوم نوشته شده است:
لا اله الا الله, محمد رسول الله, علي ولي الله و خليفته, و الحسن و الحسين و التسعة من ولد الحسين أوصيائه .
معبودي جز خالق يكتا نيست و محمد صلي الله عليه و آله فرستاده ي خدا است و علي عليه السلام ولي خدا و جانشين پيامبر است, و امام حسن و امام حسين عليهماالسلام و نه تن ديگر از فرزندان امام حسين عليه السلام اوصياء او مي باشند. " 4 "
* ____________________________________________________________________________ *
* ____________________________________________________________________________ *
*
____________________________________________________________________________ *
پاورقي
* ____________________________________________________________________________ *
* ____________________________________________________________________________ *
1- اكمال الدين صدوق ج 1 ص 383,384 چاپ اسلاميه, سال 1396 قمري
2- سوره ي مائده آيه ي 5
3- سوره ي دهر آيه ي 7
4- (نورالانوار) نور هشتم
* ____________________________________________________________________________ *
كتابخانه مجازي نيريزي - منبع مطلب منتشر شده
* ____________________________________________________________________________ *
كتابخانه مجازي نيريزي - منبع مطلب منتشر شده
* ____________________________________________________________________________ *
كتابخانه مجازي نيريزي - منبع مطلب منتشر شده